Tietoni – tiedonsiirtomalli vahvistaa asiakkaan ääntä työllisyyspalveluissa

Tietoni – tiedonsiirtomalli vahvistaa asiakkaan ääntä työllisyyspalveluissa

Kun työnhakijan ääni ei kanna, työllistyminen takkuaa. Työllisyyspalveluissa ratkaisut nojaavat siihen, mitä asiakas osaa tuoda näkyviin lyhyessä tapaamisessa. Usein kuitenkin jotain olennaista omasta osaamisesta, haaveista tai rajoitteista saattaa jäädä sanomatta ja työnhakijan tilanne näyttäytyy vain osittaisena.

Useassa työllistymistä tukevassa hankkeessa valmennetaan asiakkaita kohti työtä tai opintoja. Tiedon liikkuminen hankkeista työllisyyspalveluihin on kuitenkin epävarmaa – aina ei ole tietoa asiakkaan työntekijästä tai yhdessä sovittuja keinoja yhteydenpitoon ei ole rakentunut. Usein hankkeiden tarjoamassa valmennuksessa on aikaa ja tilaa valmennusprosessille, mutta haasteena on ollut saattaa valmennuksesta noussut tieto työllisyyspalveluille.

Siivittämö (ESR+)-hanke on vastannut tähän tarpeeseen kehittämällä Tietoni-tiedonsiirtomallin. Mallin avulla varmistetaan, että asiakkaan vahvuudet, haasteet ja tavoitteet välittyvät työllisyyspalveluihin selkeästi ja asiakkaan omasta näkökulmasta. Mallin käytännön vaikutukset näkyvät siinä, että asiakkaan ääni kuuluu vahvemmin työllisyyspalvelujen arjessa. Tietoni- malli auttaa tunnistamaan ja sanoittamaan asioita, jotka muuten saattaisivat jäädä piiloon – kuten arjen voimavaroja, opittuja taitoja ja työelämässä selviytymisen keinoja. Palveluista saadaan aidosti asiakaslähtöisempää ja asiakkaan omat tavoitteet ja oivallukset ohjaavat etenemistä. Mallia on yhteiskehitetty hankkeen kokemusasiantuntijoiden ja valmennusasiakkaiden kanssa.

Tietoni-lomake täytetään asiakkaan ja valmentajan yhteistyönä. Asiakas voi viedä sen mukanaan esimerkiksi työnhakukeskusteluun, jolloin oleellinen tieto kulkee mukana. Lomakkeeseen kirjataan työllistymisen kannalta keskeisiä asioita – kuten työkokemusta, taitoja, unelmia, rajoitteita sekä tulevaisuuden suunnitelmia. Valmentaja voi liittää mukaan myös omat havaintonsa. Lomakkeen liitteenä oleva sanalista tukee asiakkaan vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistamista ja sanoittamista.

Asiakkaiden kokemukset kertovat mallin merkityksestä:

“Mulla olisi varmasti jäänyt sanomatta asioita, jos ne ei olisi lukenut siinä. Se esti rikkinäinen puhelin -efektiä. Työntekijä oli tosi tyytyväinen, että oli tehty tämmönen.”

”Toimi hyvin vaikean asian esille tuonnissa työkkärissä. Tästä asiasta ei ehkä olisi tullut puhuttua muuten, ainakaan näin avoimesti.”

Tietoni-malli perustuu asiakkaan vapaaehtoisuuteen. Siivittämö jalkauttaa mallia Lahden alueelle ja tarjoaa sitä käyttöön paikallisille hankkeille. Työllisyyspalveluiden asiantuntijoilta kerätään palautetta mallin toimivuudesta vuoden 2025 loppuun asti. Mallia voidaan soveltaa ja hyödyntää myös muissa palveluissa. Tavoitteena on, että Tietoni- malli juurtuu pysyväksi osaksi asiakaslähtöisiä työllisyyspalveluja.

Siivittämö-hanke on Päijät-Hämeen sosiaalipsykiatrisen säätiön Menten ja LAB-ammattikorkeakoulun ESR+ ja STEA-rahoitteinen yhteishanke. Hankkeen toimintakausi on 1.2.2023-31.1.2026.

Kirjoittajat ja kuva Ninni Reponen ja Sini Häkkinen, Siivittämö- hanke

Jaa

Etsitkö yhteystietoja?

Yhteystiedot löytyvät täältä

Lähetä viesti

Tähdellä (*) merkatut kentät ovat pakollisia

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.