Menten hallinto ja Siivittämö muuttivat 7.4.2025 alkaen Fellmannian sisällä 3. kerrokseen. Tervetuloa!

Mielenterveys- ja päihdetyön erikoisammattitutkinto toi syväosaamista työhön ja työyhteisön käyttöön

Mielenterveys- ja päihdetyön erikoisammattitutkinto toi syväosaamista työhön ja työyhteisön käyttöön

Suomen Diakoniaopisto ja Päijät -Hämeen sosiaalipsykiatrinen säätiö, eli Mente ovat toteuttaneet yhteistyönä mielenterveys- ja päihdetyön erikoisammattitutkinnon.

Koko tutkinnon suorittamisessa oppiminen, yhteistyö ja syväosaamisen lisääminen ovat olleet suunnittelun, toteutuksen ja koulutuksen keskiössä.

“Oppilaitoksena näemme, että työssä oppiminen tapahtuu usein hallitusti ja huomaamatta – joskus juuri tarpeen tullen, joskus kivun ja kokemuksen kautta. Työelämässä oppiminen vaatii suunnitelmallisuutta sekä taitoa nähdä oppimisen mahdollisuudet työelämässä nyt ja tulevaisuudessa”, kertoo Suomen Diakoniaopiston asiakkuusvastaava Kati Voivala


Tehokas oppiminen työelämässä – yhteistyön ja syväosaamisen kautta

Erikoisammattitutkinnossa opiskelijat toteuttivat opiskeluihin liittyvät oppimistehtävät työyhteisöä ja palvelukeskuksen asiakkaita osallistaen. Yhdessä kehitettiin mm. yhteisiä tiloja sekä toimintoja toipumista ja kuntouttavaa työotetta tukeviksi. Opinnot tukivat johtamisen näkökulmasta Menten strategiaa, yksiköiden toimintasuunnitelmaa ja toipumisorientoituneen arjen kehittämistä.

Aikataulutuksen ja työvuorosuunnittelun haasteet nousivat esiin erityisesti kun useita henkilöitä oli yhtä aikaa koulutuksessa. Yksiköissä tarvittiin asioiden aukipuhumista, koulutuskokonaisuuden arvon tunnistamista sekä työpaikkaohjaajien tukea koko prosessille.

Ylpeyttä ja innostusta herättivät yhdessä tekeminen, aistihuone, leiripäivät, avoimet ovet, yksiköiden välinen yhteistyö ja mielenterveys- ja päihdetyön osaamisen syveneminen ja perustelujen taito.

“Mentellä HR tuki ja fasilitoi oppimisprosesseja yhteistyössä palvelujohtajan kanssa. Esihenkilöt mahdollistivat työpaikkaohjaajan roolissa toipumisorientaation sekä yksikön toimintasuunnitelman mukaista työskentelyä. Opiskelijat jakoivat oppimaansa omassa työssään ja heitä myös haastettiin työyhteisöissä tuomaan uusia näkökulmia. Yhteisen oppimispolun rakentaminen mahdollisti myös kiireen keskellä oppimisen, mikä jää helposti toissijaiseksi”, kertoo Menten henkilöstö- ja työhyvinvointipäällikkö Anu Toikka.

Suunnitelmallinen erikoisammattitukinnon koulutus koettiin hyväksi tavaksi nivoa yhteen asiat, tekijät sekä syväosaamisen kehittyminen.

Alla oivalluksia, joita tehtiin yli kahden vuoden prosessista:

Oppiminen ei ole yksilölaji

Oppiminen ei ole vain yksilön vastuulla. Se on yhteinen prosessi, joka vaatii yhteistyötä, tukea ja oikeiden resurssien sekä tahtotilan käyttöä myös työnantajalta.

Opintojen aikana yhdistyi työssä opittu ja koulutuksesta saadut uudet ajatukset, jolloin oppimisesta tulee luonteva osa työtä. Kun oppiminen tapahtuu yhdessä keskustellen ja toisia sparraten on oppiminen antoisaa ja luontevaa. Yhdessä oppimisen kautta saadaan aikaan ympäristö, jossa ideat ja oivallukset syntyvät usein yllättävissä paikoissa.

Oppiminen ei ole pelkästään tiedon omaksumista, vaan se on ennen kaikkea kykyä käyttää oppimansa käytännön työssä. Opiskelijoiden palautteen mukaan opiskelijoiden menetelmätaidot, kyky perustella, käyttää syväosaamista, kyky toimia työpaikkaohjaajana sekä toinen toisensa perehdyttäjänä lisääntyivät. Asenteet kehittävää työottetta kohtaan muokkautuivat myös positiivisempaan suuntaan.

Oppiminen on taito, jota voi kehittää

Oppiminen on taito, joka kehittyy. Kun oppiminen tehdään luontevaksi osaksi työtä ja koulutusta, sen vaikutukset näkyvät nopeasti käytännön työssä.

Työpaikoilla, joissa oppimista tuetaan ja kehitetään, oppiminen muuttuu entistä helpommaksi ja jopa hauskaksi. Erityisesti, kun yhdistetään työssä opitut koulutukset sekä muiden tuomat uudet ajatukset, oppimisprosessi tehostuu. Samalla työympäristössä syntyy “oppimisvahinkoja”, joissa oivallukset ja innovaatiot syntyvät yllättävissä paikoissa. Tällaisista vahinkoja opiskelijat pääsivät kehittämään ja jakamaan kehittämistehtävissä: innostusta ei voi peittää ja sen tuominen työarkeen johtaa moneen uuteen oivallukseen.

Oppiminen vahvistaa ammatillista kasvua

Määrätietoisella koulutussuunnittelulla voidaan nopeuttaa oppimista. Oppiminen voi muuttua supervoimaksi, kun sitä opitaan tekemään yhdessä. Tämä on tärkeää erityisesti työelämässä, jossa yksilöiden kyky oppia ja kehittyä yhdessä on ja tulee olemaan entistä tärkeämpää.

Mentellä ammatillisen osaamisen kasvu näkyi eri yksiköiden välisen toiminnan, oman ammatillisuuden lisääntymisen, toisen työn arvostuksena ja kunnioituksena sekä yhteisen työn tekemisen sanoittamisena. Välillä osaamisen lisäämisen hankkiminen näkyi myös väsymisenä, tehtävien liiallisena määränä ja ajan puutteena kaiken tekemiseen. Päätösarvioinneissa opiskelijat painottivat kuitenkin prosessin tärkeyttä juuri ammatillisen kasvun vahvistajana.

Erikoisammattitutkinnon suorittamisen ja työelämäyhteistyön mahdollisuudet

“Oppilaitoksen näkökulmasta erikoisammattitutkinnon suorittamisessa on tärkeää, että oppimisprosessia tuetaan juuri työelämän tarpeiden mukaisesti, ollaan tarvittaessa saatavilla ja jalkaudutaan yksiköihin. Ei tehdä tutkintoa oppilaitoslähtöisesti. Koulutuksen ei tarvitse olla pelkästään luokkahuoneessa tapahtuvaa teoriaa, vaan sen on oltava käytännönläheistä ja suoraan työssä hyödynnettävää työelämälähtöistä suunnittelua”, summaa Voivala.

“Mentellä erikoisammattitutkinnon suorittaminen on kriittinen osa menestyvää toimintasuunnitelmaa sekä mielenterveys- ja päihdetyön syväosaamisen vahvistamista. Kun oppiminen on integroitu osaksi työtä, se luo jatkuvaa kehittymistä ja parantaa organisaation suoritusta, laatua sekä vaikuttavuutta. Henkilöstön laaja-alaisen osaamisen hyödyt näkyvät asiakastyössä sekä ammatillisena varmuutena mikä lisää työhyvinvointia työssä”, kertoo Toikka.

Oppilaitoksen kanssa tehtävässä tutkinnossa työelämäyhteistyön potentiaali saadaan hyödynnettyä parhaiten, kun oppimisen prosessit ja rakenteet luodaan tarkoituksenmukaisiksi, yhteisesti suunnitelluksi ja pitkäkestoiseksi yhteistyöksi.

Hosuen ei hyvä tule!

Kati Voivala toimii Suomen Diakoniaopistolla asiakkuusvastaavana mielenterveys- ja päihdetyön ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa.

Anu Toikka toimii Päijät-Hämeen sosiaalipsykiatrisen säätiön sr. Eli Mente palveluiden henkilöstö- ja työhyvinvointipäällikkönä

Jaa

Etsitkö yhteystietoja?

Yhteystiedot löytyvät täältä

Lähetä viesti

Tähdellä (*) merkatut kentät ovat pakollisia

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.